Eastern Promises

Skrevet av blausen, 19. mai 2008

En ung, russisk prostituert dør under fødsel. Jordmoren Anna (Naomi Watts) opplever hendelsen, og blir sittende igjen med en dagbok full av informasjon om jentas tragiske opplevelser og skjebne. Dagboken linkes til en mektig russisk mafiafamilie, hvor Nikolai (Viggo Mortensen) tjener sitt opphold som sjåfør. Den blir følgelig sett på som en trussel, og utgjør et hinder i Nikolais klatring på rangstigen innen mafiaen. Annas jakt for å finne svar bringer henne i en mørk underverden preget av grov vold og kriminalitet.

David Cronenberg har vokst seg til å bli en allsidig og stilsikker regissør. Fra hans «body-horror»-periode har han beveget seg via psykologien, og tilsynelatende endt opp i mainstreamens verden. Han bruker fortsatt elementer fra sin fortid, noe som ofte fortegner seg i ekstreme, men nødvendige voldscener. Nødvendig fordi han viser voldens kompromissløse natur som et middel vi skal ta avstand fra. Det er ikke da sagt at Eastern Promises veltes over av vold – de aktuelle scenene er heller få, men effektive.

Jeg må innrømme at jeg følte meg litt skuffet etter å ha sett Eastern Promises for første gang. Kanskje har det litt med at forventningene skrus opp til det usunne. Filmen føles i overkant overfladisk, og det virker som Cronenberg har bevisst unngått underliggende tematikk til fordel for en relativt streit spenningshistorie. Den er tvers gjennom solid på alle plan, men mangler historiemessige elementer som gjør at den sitter i deg. Eastern Promises kan oppsummeres som en kortsiktig fornøyelse, hvor enkeltscener blir husket fremfor helheten. Enkeltscener som den smått famøse badstu-slosskampen, som er noe av det ypperste innen nevekamper fanget på film.

Etter å ha nok en gang overgått seg selv i å lage sin mest mainstreame film til dags dato, må jeg merkelig nok si at forventningene til hva Cronenberg finner på neste gang er skyhøye. Slik er det med regissører som stadig skifter beite - vil han holde seg innen mainstreamfilmer? Vil han gå tilbake til røttene? Det viktigste er at filmverdenen beholder særpreget vi får fra denne fargerike regissøren.

Filmen balanserer på kanten til det klisjéaktige i historie og karakterer, men reddes inn av solid håndverk på den tekniske delen. Rollene er godt bekledd, men manus mangler litt engasjement - det må nevnes at det hverken er en karakterdrevet film, eller en film med et klart budskap. Eastern Promises er en god film enhver gjennomsnittlig publikummer kan få utbytte av, dog fans vil kanskje klø seg i hodet over hvor tilgjengelig den faktisk er.

3/5

2007

David Cronenberg