The Condemned

Skrevet av blausen, 4. april 2008

Ti dødsdømte fanger fra alle verdens hjørner blir plassert på en øde øy, hvor de skal kjempe for livet mot hverandre, og vinneren vil stikke av med en benådning og mye penger. Det hele streames live på internett, et mediestunt av en riking som er ute etter å utfordre de store medieselskapene. Fangene har 30 timer på seg til å drepe hverandre, innen den tid vil bombene på deres føtter blåse alle til himmels.

Det er jo klinkende klart at filmer lagd kun for videomarkedet sjelden blir noe bra. Det er nesten så man burde rangert de på en egen b-film skala, for satt opp mot «vanlige» filmer blir det sjeldent noe annet enn 1 og 2 på poengskalaen. Folk flest er vel uansett innforstått med hva som venter dem når de velger å kjøpe eller leie en b-actionfilm.

Ergo vil nok The Condemned falle i smak hos fans av sjangeren. Filmen er et produkt av det relativt nyoppstartede selskapet WWE films - ja riktig, wrestlingforbundet. Så det er ikke overraskende at det er en kjent wrestler i hovedrollen, «Stone Cold» Steve Austin. De kommer garantert til å produsere flere lignende filmer, tidligere har de vært med å produsere det meste med The Rock i hovedrollen.

Etter å ha lest plottet gledet jeg meg faktisk litt. På Battle Royale-vis (org. tittel: Batoru rowaiaru, 2000, Fukasaku) skal fangene kjempe på en øde øy til siste mann står igjen. Lovende. Og Vinnie Jones er jo alltid festlig. Det starter forsåvidt veldig ålreit etter boka med introduksjon av de forskjellige karakterene - tilsynelatende uten grenser for hvor tøff og mandig det går an å bli. Men samtidig oppdager jeg ganske raskt at filmen er lagd av en regissør som opplagt synes det er kult å riste kameraet under fightescener. Noe som alltid faller i dårlig smak hos meg. Etter hvert fyller de på med et par uinteressante bihistorier og moralsk dilldall som igrunn ødelegger mye av det jeg hadde håpet på. Midt i det hele prøver de faktisk å sette en kritisk pekefinger til menneskers tv- og internettvaner.

Heldigvis vipper den aldri over i det pinlige, men klarer å holde meg sånn passe interessert – selv om det er en søndags morgen med påfølgende bakrus det er snakk om. Det potensielt morsomme plottet ble aldri noe spesielt underholdende, og man kan heller trygt se de lignende Battle Royale, The Running Man (1987, Glaser) eller Escape from Absolom (1994, Campbell) istedet.

1/5

2007

Scott Wiper