Blade Runner - The Final Cut

Skrevet av blausen, 7. januar 2008

Deckard er Blade Runner, en slags dusørjeger som lever av å spore ned og tilintetgjøre replikanter – maskinkopier av mennesker. De fungerer som slaver i utenomjordiske kolonier, men pågrunn av deres fysiske styrke og uberegnelighet, er de forbudt å leve på jordkloden. I Los Angeles i år 2019 får Deckard i oppdrag å drepe en gruppe replikanter som ulovlig har tatt seg ned til jorden.

Det er nærmest lovfestet at Blade Runner er en av tidenes største science-fiction-filmer, og vi er blitt servert opptil flere versjoner av filmen. De fleste som interesserer seg for film har vel sett en av de, men nå kommer den «ultimate» utgaven som både fans og filmelskere bør sikle over. Blade Runner – The Final Cut byr igrunn ikke på noe særlig nye scener, tvert imot er den kortet ned ørlite. Men istedet er filmen digitalt restaurert slik at både bilde og lyd er tilpasset dagens hjemmekinoutstyr.

For det er ikke historien i Blade Runner som appellerer mest til meg, men de hinsides vakre, futuristiske bylandskapene som nå fortjent kan sees i HD-format. Nå får man virkelig oppleve på alvor hvilket visuelt mesterverk filmen er. Detaljene fremstår selv i dag som nesten ufattelige. I en stort sett mørk og regntung film, er detaljrikdommen så stor at man får lyst til å spole tilbake og se mange av scenene om igjen. Estetikken er i en helt egen klasse, selv om det er overbefolkning, søppel og forfall vi er vitne til. Musikken til Vangelis som mange stempler som udødelig, har jeg likevel aldri helt hatt sansen for. Hverken i denne filmen eller andre produksjoner.

En av de få tingene det er å utsette på filmen er at jeg alltid skulle ønske den hadde litt mer kjøtt på bena historiemessig. Først i det knallgode klimakset får man virkelig emosjonell kontakt med karakterene, og det er igrunn Rutger Hauger som stjeler showet med sin tolkning av replikanten Roy Batty. I en av etter min menings tidenes aller beste filmscener lirer han av seg de udødelige strofene: «I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain.» En scene som definitivt gir den berømte klumpen i halsen, uansett hvor mange ganger en ser filmen.

Om denne versjonen av Blade Runner er bedre eller svakere, er en diskusjonen fansen får ta seg av. Jeg merket igrunn fint lite til noe jeg savnet eller ville ha mer av, men satt virkelig pris på den digitale overhalingen filmen har fått. Det fra før av visuelle mesterverket er blitt enda bedre. Det må også nevnet at det er sluppet en 5-disk deluxe-utgave, for virkelige fans av filmen. Den inneholder alle versjonene av filmen, i tillegg til en workprint-utgave som er 46 minutter lengre enn kinoutgaven. For meg holder denne dobbeltdisken i massevis.

5/5

1982

Ridley Scott