Before the Devil Knows You're Dead

Skrevet av blausen, 1. september 2008

Brødrene Andy og Hank sliter begge med personlige problemer, og under overflaten kan det virke som de er dynget ned av gjeld. Deres anstrengte forhold til foreldrene gjør at Andy en dag finner den perfekte løsningen på de finansielle problemene. Å rane foreldrenes gullsmedforretning virker som en bombesikker løsning. Men ranet medfører større problemer enn noen kunne forestille seg, og brødrenes stadige feil valg i livet vil snart innhente dem.

84 år gamle Sidney Lumet viser at han fortsatt kan lage film tross alderen, selv om han ikke har produsert noe minneverdig på mer enn 20 år. Han har kanskje ikke noen særegen form å regissere film på, men det er iallefall tydelig at han er en dyktig, subtil håndverker. Before the Devil Knows You're Dead kommer under den kategorien. Et solid krimdrama med godt håndverk, med flere emosjonelle lag enn man på forhånd tror. Sentralt i filmen er skuespillerne, spesielt med trekløveret Philip Seymour Hoffman, Ethan Hawke og Albert Finney. Jeg hadde ikke ristet på hodet om de hadde plukket med seg Oscar-nominasjoner. Merkelig nok ble Hoffman nominert i kanskje hans svakeste film fra 2007, Charlie Wilson's War (Nichols).

Coveret og måten filmen blir markedsført på er kanskje litt misvisende. Dette er mer en tragedie enn en ransfilm. Fra den tempofylte starten utvikler det hele seg som et dypdykk i personlige problemer og komplekse familiære forhold. Ingenting er som det vises på overflaten, og stadige håpløse valg skaper nye og verre problemer. Fanget i en ondsinnet sirkel, byr desperasjonen på noen virkelig intense scener som skuespillerne løser på et utmerket vis. Kanskje halter det noen ganger med den ukronologiske fortellermåten Lumet presenterer filmen i, men det går mer på bekostning av ytre, overfladisk spenning enn selve dramatikken i det psykologiske aspektet ved filmen.

Jeg har egentlig ingen problemer med å gi filmen 4 av 5. I disse dager er det sjeldent at vi får servert såpass gode filmer i thriller-sjangeren, og da syns jeg det bør belønnes deretter. Bare den knalltøffe tittelen i seg selv er verd toppkarakter. Before the Devil Knows You're Dead er et solid stykke håndverk som fremstår både ujålete og effektiv. Musikken underbygger stadig stemning og tempo, mens den nærmer seg den uungåelige katastrofale slutten. Kanskje føles det hele litt over-the-top og lettvint når ting skal gjøres opp, men det skader ikke helheten nevneverdig.

4/5

2007

Sidney Lumet