Severance

Skrevet av blausen, 30. november 2007

Våpenfabrikanten Palisade Defence sender sin stab til en teambuilding-weekend i en luksushytte i Ungarn. De kjører seg bort i skogen, og forveksler luksushytta med en gammel og forlatt rønne. Moralen til deltagerne synker raskt, og når det viser seg at det verserer gamle historier om forferdelige eksperimenter firmaet har utført i samme område, er det flere som helst vil reise hjem igjen. Spesielt når det kan det virke som det er ubudne gjester på døra.

Med flotte toner fra bandet The Small Faces, får vi servert en innledning det spruter blod av. Igrunn et herlig virkemiddel, som ikke bare setter an tonen - men også gir oss en god pekepinn på hva vi vil bli servert videre. Severance er i grunn en film som holder hva den lover, en sjangertro film med akkurat den rette humoren og nødvendig effektivitet til å gjøre den en fornøyelig opplevelse. Alt er så konvensjonelt som man får det, men hey, det trenger ikke å være en dårlig ting?

Da tenker jeg spesielt på alle skrekkiser og remaker som Hollywood-maskineriet produserer på løpende bånd. Her er det meste totalt blottet for sjarm, humor og ekthet. At man går bort fra den klassiske skrekkoppbygningen og heller konsentrerer filmene rundt å «forklare» ondskapen er en blindgate. Den utspekulerte grotesk-trenden i filmer som Saw (2004, Wan) og Hostel (2005, Roth) er heller ingenting å rope hurra for, det er så åpenbart at skaperne i større grad er ute etter å sjokkere enn å presentere en god film.

Heldigvis popper det stadig vekk opp gode grøssere fra andre steder i verden. Hvert år har man en håndfull filmer som er mer enn severdige, og så godt som ingen blir produsert i Hollywood. The Descent (2005, Marshall), Ils (2006, Moreau/Palud), Wolf Creek (2005, Mclean), Shaun Of The Dead (2004, Wright) og Black Sheep (2006, King) er eksempler på dette, og jeg kunne ramset opp en hel haug til. En sjanger som slet litt på 90-tallet vil jeg si lever i beste velgående i dag.

Severance er nok langt fra en klassiker, men skal ha ros for at den ikke prøver å være noe mer enn den er. Den sorte, tørre, britiske humoren støtter godt opp under det som finnes av vold, og utgjør tilsammen en god kombo. Som sagt er den hverken nyskapende, original eller noe realistisk, men det er heller ikke noe jeg forventer å bli servert. Den viser dessuten god selvironi, og peker en satirisk nese til våpenindustri og multinasjonale konserner.

Jeg koste meg ganske godt med filmen, og setter pris på at den tråkker i trygt terreng. Noen ganger er det beste å holde seg til det enkle, for fallhøyden når man forsøker noe kreativt og fancy blir desto større. Severance passer utmerket til en kveld med sort galgenhumor og slasher.

3/5

2006

Christopher Smith