Revolutionary Road

Skrevet av blausen, 23. januar 2009

Frank og April Wheeler (Leonardo Di Caprio – Kate Winslet) lever ut sine ekteskapelige drømmer i en forstad i Connecticut på 50-tallet. Under den perfekte overflaten har deres ekteskap langt større problemer enn de faktisk innser, og er på mange måter en tikkende bombe av innestengte følelser og drømmer. Franks jobb er rutinepreget og utilfredsstillende, mens Aprils egenskaper som hjemmeværende mor blir neglisjert av en romantisk drøm om å starte et nytt liv i Paris.

Regissør Sam Mendes returnerer til forstaden hvor han først gjorde suksess med den Oscar-belønte American Beauty (1999). Settingen er på mange måter den samme, men Mendes har byttet ut satiren med misantropi og en mer dyster historie. En solid støpt film, hvor skuespillerne mest av alt får sjansen til å vise seg frem. Selv i en mer ukjent birolle briljerer Michael Shannon som mentalt ustabil svoger.

Det tar cirka ett minutt før filmen setter an tonen med en heidundrende krangel mellom ekteparet – og gir oss en pekepinn på hva vi kan forvente oss av både tematikk og skuespillerprestasjoner. Kate Winslet har for øvrig allerede vunnet Golden Globe for sin prestasjon, og er storfavoritt til å stikke av med Oscar-statuett for beste kvinnelige hovedrolle. Det har jeg egentlig lite å utsette på. Det hadde heller ikke gjort meg noe om Leo hadde fått en nominasjon også, for eksempel i stedet for en halvveis dataanimert Brad Pitt i den tamme The Curious Case of Benjamin Button (2008, Fincher).

Revolutionary Road er en film som passer meg. En solid produksjon på alle måter. Nå som nominasjonene er annonsert, må jeg si at Revolutionary Road fikk skuffende lite oppmerksomhet. Mest sannsynlig er filmen vurdert for mørk av akademiet, som jo tradisjonelt liker mer lettvinte og lysere historier. Her suges karakterene i en mørk spiral av knuste drømmer og familieproblematikk, og lyspunktene er sjeldne. Det fokuseres nesten utelukkende på ekteskapets og livets tomme sider, og man synes synd på Frank og April Wheeler. Et amerikansk mareritt og et uungåelig styrt i avgrunnen.

4/5

2008

Sam Mendes